Krammer - Bouw windmolenpark | |
Windpark Krammer is het grootste burgerinitiatief van Nederland.
De ruim 4000 leden van de coöperaties Zeeuwind en Deltawind hebben het initiatief genomen om dit windpark op en rondom de Krammersluizen te ontwikkelen, het park zal voldoende energie produceren om ruim 100.000 huishoudens van groene stroom voorzien. Het windpark zal over 34 windturbines beschikken, met een totaal vermogen van 102 megawatt, die compact bij elkaar gezet zijn. Het windpark zal er ongeveer uit komen te zien zoals op de afbeelding hieronder. |
|
De windturbines op het Windpark Krammer zijn Enercon windturbines van
het type E-115. Elke windturbine wekt 3 MW op, het nummer 115 verwijst naar de rotorbladdiameter van 115,7 meter, de ashoogte van de windturbine is 122 meter en de tiphoogte zo’n 180 meter. |
|
0009 November 2017 |
|
Hoofdaannemers zijn : ENERCON, GMB, ABB en ALSEMA. | |
0010 November 2017 |
|
Windpark Krammer wordt voor een gedeelte
gebouwd met mobiele of rupskranen én met torenkranen het gebruik van deze torenkranen
is uniek in Nederland, op het project vind je drie stuks LIEBHERR type 1000 EC-B 125
hijscapaciteit 125 ton op 9 meter, waarom de inzet van deze torenkranen ? Een torenkraan neemt in de eerste plaats een stuk minder ruimte in. Windpark Krammer wordt gebouwd op en om de Krammersluizen. Soms komt er zelfs een turbine te staan op een smalle dijk waar nu nog voor een gedeelte water is. Het is nagenoeg onmogelijk om met grote kranen en veel transport op deze dijken te werken. Daarbij is het zelfs een wereldprimeur dat de torenkraan wordt geïntegreerd in het fundament van de turbine! Gelukkig waait het hard op de Krammersluizen. Met een torenkraan kan met hogere windsnelheid gebouwd worden en de turbine wordt in één keer afgebouwd. Normaal gesproken wordt een turbine in twee delen opgebouwd: de toren en de rest. Het fundament van de torenkraan blijft na de bouw van een turbine gewoon staan, zo kan er ook gemakkelijk een onderdeel vervangen worden indien nodig, de torenkraan bouwt zichzelf op en af. 24 turbines worden met een torenkraan gebouwd en 10 met een mobiele / rupskraan. Er zijn 3 torenkranen en 2 rupskranen en een mobiele kraan aanwezig op site. |
|
0011 November 2017 |
|
De zon is reeds onder maar er word nog volop gewerkt op de site. | |
0012 November 2017 |
|
0013 November 2017 |
|
0014 November 2017 |
|
LIEBHERR LR 1300 | |
0015 November 2017 |
|
0016 November 2017 |
|
Nadat de fundatie gereed is
word deze afgedekt met vloerplaten zodat er
een kelder ontstaat, daarboven komen de e-modules, de schakelkasten van de
windturbine. Dan pas wordt de eerste ring geplaatst. De eerste ring is de
enige ring die uit drie segmenten bestaat, deze worden los naar de
windturbinelocatie vervoerd en op een kruis aan elkaar gemonteerd, de eerste
ring bevat ook de toegangsdeur van de turbine. De diameter van de onderste ring is 10,73 meter. In totaal worden 32 ringen gebruikt voor de toren. Deze zijn allemaal van beton, alleen de laatste ring is van staal. 19 van deze ringen bestaat uit twee of meer segmenten, 13 ringen bestaan uit 1 segment. |
|
0018 November 2017 |
|
0019 November 2017 |
|
0020 November 2017 |
|
0021 November 2017 |
|
0022 November 2017 |
|
0025 November 2017 |
|
Een week later, een van de opslagterreinen voor de diverse componenten. | |
0026 November 2017 |
|
Een rotorblad gereed voor transport. | |
0027 November 2017 |
|
0028 November 2017 |
|
TEREX - DEMAG CC2800-1 ingehuurd door VIATEC een montagebedrijf uit Polen. | |
0029 November 2017 |
|
0030 November 2017 |
|
0031 November 2017 |
|
LIEBHERR LR 1600/2 van Van Adrichem, ook werkzaam voor VIATEC. | |
0032 November 2017 |
|
0033 November 2017 |
|
Hijsen rotorblad bij molen WT 33. | |
0034 November 2017 |
|
0035 November 2017 |
|
0036 November 2017 |
|
0037 November 2017 |
|
0038 November 2017 |
|
0039 November 2017 |
|
0040 November 2017 |
|
0041 November 2017 |
|
0042 November 2017 |
|
0043 November 2017 |
|
0044 November 2017 |
|
DEMAG TC 2800 mobiele kraan van BKV. | |
0045 November 2017 |
|
0046 November 2017 |
|
0047 November 2017 |
|
0048 November 2017 |
|
LIEBHERR 1000 EC-B 125 van de Duitse kraanverhuurder NEEB | |
0049 November 2017 |
|
0050 November 2017 |
|
0051 November 2017 |
|
0055 November 2017 |
|
0056 November 2017 |
|
Aankomst van een van de componenten bij de aankomst op een van de depots vanaf industrieterrein Moerdijk. | |
0057 November 2017 |
|
Alle betonsegmenten worden per boot gebracht naar Moerdijk of rechtstreeks naar de Krammer. Ook turbine-onderdelen voor moeilijk bereikbare locaties komen per schip. De rest gaat via de weg. Het middenterrein is alleen bereikbaar per schip, dus de onderdelen voor de locaties 8 t/m 15 worden per schip rechtstreek naar de Krammer gebracht. Daar is de kade speciaal voor verstevigd. De gondel, de generator/stator en de rotor worden op een van de 5 logistic area’s geassembleerd. | |
0058 November 2017 |
|
0059 November 2017 |
|
0060 November 2017 |
|
0061 November 2017 |
|
HITACHI - SUMITOMO SCX 2500 | |
0062 November 2017 |
|
0063 November 2017 |
|
0064 November 2017 |
|
0065 November 2017 |
|
Bovenste (stalen) deel van molen WT 4 staat gereed op het depot voor transport naar de molen in aanbouw. | |
0066 November 2017 |
|
0067 November 2017 |
|
0068 November 2017 |
|
0069 November 2017 |
|
0070 November 2017 |
|
0071 November 2017 |
|
0072 November 2017 |
|
De rotorbladen worden als laatste gemonteerd. Het hijsen van de onderdelen is een uitdaging omdat het
gevoelig is voor de wind. De torendelen kunnen tot windsnelheden van
maximaal 12 m/s gehesen worden. Bladen tot windsnelheden van maximaal 6 m/s.
Dat wordt met een windsnelheidsmeter op de kraan zelf gemeten. Een rotorblad
is maar liefst 57,5 meter lang. De bovenkant van het rotorblad heeft kartels, deze zorgen voor minder geluid bij het draaien. |
|
0073 November 2017 |
|
0074 November 2017 |
|
0075 November 2017 |
|
0076 November 2017 |
|
LIEBHERR 1600/2 | |
0077 November 2017 |
|
0078 November 2017 |
|
0079 November 2017 |
|
0080 November 2017 |
|
0081 November 2017 |
|
0082 November 2017 |
|
0083 November 2017 |
|
0084 November 2017 |
|
0085 November 2017 |
|
0086 November 2017 |
|
0087 November 2017 |
|
0087b November 2017 |
|
0088 November 2017 |
|
Montagezijde van het Rotorblad. | |
0089 November 2017 |
|
0090 November 2017 |
|
Laden van een van een van de rotorbladen op het depot. | |
0091 November 2017 |
|
0092 November 2017 |
|
0093 November 2017 |
|
TADANO ATF 130G-5 | |
0094 November 2017 |
|
DEMAG AC 250-5 | |
0095 November 2017 |
|
0096 November 2017 |
|
0097 November 2017 |
|
0098 November 2017 |
|
0099 November 2017 |
|
0100 November 2017 |
|
0101 November 2017 |
|
0102 November 2017 |
|
0103 November 2017 |
|
0105 November 2017 |
|
0106 November 2017 |
|
0107 November 2017 |
|
0108 November 2017 |
|
0109 November 2017 |
|
TEREX - DEMAG AC 150 | |
0110 November 2017 |
|
0111 November 2017 |
|
0112 November 2017 |
|
0113 November 2017 |
|
0114 November 2017 |
|
0115 November 2017 |
|
0116 November 2017 |
|
0117 November 2017 |
|
0118 November 2017 |
|
0119 November 2017 |
|
0120 November 2017 |
|
0121 November 2017 |
|
0122 November 2017 |
|
0123 November 2017 |
|
0124 November 2017 |
|
0125 November 2017 |
|
0126 November 2017 |
|
LIEBHERR 1000 EC-B 125 van de leverancier van de windmolens ENERCON. | |
0127 November 2017 |
|
0128 November 2017 |
|
0130 November 2017 |
|
0131 November 2017 |
|
0132 November 2017 |
|
0133 November 2017 |
|
Samenbouw elementen op het montagekruis. | |
0134 November 2017 |
|
0135 November 2017 |
|
0136 November 2017 |
|
0137 November 2017 |
|
0138 November 2017 |
|
0139 November 2017 |
|
0140 November 2017 |
|
0141 November 2017 |
|
0142 November 2017 |
|
0143 November 2017 |
|
0144 November 2017 |
|
0145 November 2017 |
|
0146 November 2017 |
|
|
|
0147 November 2017 |
|
0148 November 2017 |
|
0149 November 2017 |
|
0150 November 2017 |
|
0151 November 2017 |
|
LIEBHERR LR 1200 van WELDEX | |
0152 November 2017 |
|
0153 November 2017 |
|
0154 November 2017 |
|
0155 November 2017 |
|
0156 November 2017 |
|
0157 November 2017 |
|
0158 November 2017 |
|
Het laatste element van molen WT 4 word geplaatst. | |
0159 November 2017 |
|
0160 November 2017 |
|
0161 November 2017 |
|
0162 November 2017 |
|
DEMAG TC 2800 | |
0163 November 2017 |
|
0164 November 2017 |
|
0165 November 2017 |
|
0166 November 2017 |
|
0167 November 2017 |
|
0168 November 2017 |
|
Montage deel van een ring met een LIEBHERR LR 1200 | |
0169 November 2017 |
|
0170 November 2017 |
|
De eerste ring voor toren WT 14 word geplaatst. | |
0171 November 2017 |
|
Wanneer alle ringen geplaatst zijn , worden
de torendelen met elkaar verbonden door staalkabels, die worden in de
kelders afgespannen en daarna volgegoten met een soort cement, ook op 80
meter hoogte wordt gespannen. Als de toren gereed is, word eerst de gondel gehesen, dan volgt de generator/stator en de rotor, deze onderdelen worden los gehesen daar ze als geheel te zwaar zijn om te hijsen. Meer informatie vind je op de project site : https://www.windparkkrammer.nl/ |
|