Frankrijk - Peyrolles groeve Durance Granulats | |
In het zuiden van Frankrijk exploreert DURANCE GRANULATS een groeve met een
grootte van 78 ha waar jaarlijks 1 miljoen ton zand en grind word gewonnen. De winning geschied sinds 2012 met een walking dragline, een RUSTON-BUCYRUS 480W . Deze machine word samen met nog een tweede dragline door RHEINBRAUN AG in 1964 in opdracht gegeven bij RUSTON BUCYRUS in Engeland Daar worden ze gebouwd en in onderdelen naar Duitsland getransporteerd, hier worden ze beiden samengebouwd in de Bruinkool dagbouwmijn Frenchen en in 1966 in bedrijf gesteld. In de bruinkool dagbouwmijn worden de draglines ingezet op plaatsen waar de schoepenwielmachines niet konden komen en voor het verwijderen van de bovengrond. In 1984 is de dagbouwmijn Frenchen uitgeput en worden de draglines gedemonteerd en in onderdelen getransporteerd naar de dagbouwmijn Bergheim, als ook deze mijn is uitgeput word dragline 591 gesloopt en dragline 590 verkocht aan de aannemer Nowotnik die hem in 2004 demonteerd en weer opbouwd in de bruinkool dagbouwmijn Lautsitz nabij de Poolse grens. Daar word hij ingezet tot 2012, waarna hij wederom verkocht dit keer aan het Franse DURANCE GRANULATS, die hem voor de vierde keer verplaatst dit keer naar het zuiden van Frankrijk, de zand en grind groeve in Peyrolles, hier word hij opgebouwd en gedoopt met de naam CLOËE. |
|
0005 | |
0006 | |
0010 September 2013 |
|
0011 September 2013 |
|
0012 September 2013 |
|
0013 September 2013 |
|
Enkele cijfers : De groeve - Oppervlakte 78 HA - Winnen per jaar van ca 1.000.000 M3 zand en grind - Dikte bovenlaag 1 á 2 meter - Diepte winning met de dragline 30 meter - Lengte transportband naar de klasseerinstallatie 2 km De Dragline - RUSTON BUCYRUS 480W machine no.30312 Rheinbraun no. 590 - Gewicht 750 ton - Bakinhoud 11,5 M3 - Capaciteit 800 ton / uur - Gieklengte 65 meter - Max graafdiepte 42 meter - Max snelheid 390 meter / uur - Werkspanning 6000 volt vermogen 1600 KVA Transport dragline - Transport en samenbouw van 2 april t/m 26 september 2012 - 86 transporten vanuit Duitsland Helaas was de dragline bij mijn eerste bezoek in 2013 defect, dat gaf echter wel de mogelijkheid de machine van binnen en buiten uitgebreid te bekijken. |
|
0014 September 2013 |
|
0015 September 2013 |
|
0016 September 2013 |
|
0017 September 2013 |
|
0018 September 2013 |
|
0019 September 2013 |
|
0020 September 2013 |
|
0021 September 2013 |
|
0022 September 2013 |
|
0023 September 2013 |
|
0024 September 2013 |
|
0025 September 2013 |
|
0026 September 2013 |
|
0027 September 2013 |
|
0028 September 2013 |
|
0029 September 2013 |
|
0030 September 2013 |
|
0031 September 2013 |
|
0032 September 2013 |
|
0033 September 2013 |
|
0034 September 2013 |
|
0035 September 2013 |
|
0036 September 2013 |
|
0037 September 2013 |
|
0038 September 2013 |
|
0039 September 2013 |
|
0040 September 2013 |
|
0041 September 2013 |
|
0045 September 2013 |
|
0046 September 2013 |
|
0047 September 2013 |
|
0048 September 2013 |
|
0049 September 2013 |
|
Deze LIEBHERR 994 werd tot 2012 ingezet voor de winning echter men
zocht naar een economisch en milieu vriendelijkere wijze van winning en een
mogelijkheid om tot een diepte van 30 meter te winnen, deze oplossing werd
gevonden in de elektrische walking dragline CLOËE, De LIEBHERR staat te koop maar nu CLOËE defect is word hij weer opgestart. |
|
0050 September 2013 |
|
0051 September 2013 |
|
0052 September 2013 |
|
0053 September 2013 |
|
0054 September 2013 |
|
0055 September 2013 |
|
0056 September 2013 |
|
0057 September 2013 |
|
0058 September 2013 |
|
0059 September 2013 |
|
0060 September 2013 |
|
0061 September 2013 |
|
0062 September 2013 |
|
0063 September 2013 |
|
0064 September 2013 |
|
0065 September 2013 |
|
0066 September 2013 |
|
0067 September 2013 |
|
0068 September 2013 |
|
0069 September 2013 |
|
0070 September 2013 |
|
0071 September 2013 |
|
0073 September 2013 |
|
0074 September 2013 |
|
0075 September 2013 |
|
0076 September 2013 |
|
0080 Oktober 2014 |
|
In 2014 reis ik nogmaals af naar het zuiden van Frankrijk en nu is de CLOËE in vol bedrijf. | |
0081 Oktober 2014 |
|
0082 Oktober 2014 |
|
0083 Oktober 2014 |
|
0084 Oktober 2014 |
|
0085 Oktober 2014 |
|
0086 Oktober 2014 |
|
0087 Oktober 2014 |
|
0088 Oktober 2014 |
|
0089 Oktober 2014 |
|
0090 Oktober 2014 |
|
0091 Oktober 2014 |
|
0092 Oktober 2014 |
|
0093 Oktober 2014 |
|
0094 Oktober 2014 |
|
0095 Oktober 2014 |
|
0096 Oktober 2014 |
|
0097 Oktober 2014 |
|
0098 Oktober 2014 |
|
0099 Oktober 2014 |
|
0100 Oktober 2014 |
|
0101 Oktober 2014 |
|
0102 Oktober 2014 |
|
0103 Oktober 2014 |
|
0104 Oktober 2014 |
|
0105 Oktober 2014 |
|
0106 Oktober 2014 |
|
0107 Oktober 2014 |
|
0108 Oktober 2014 |
|
0109 Oktober 2014 |
|
0110 Oktober 2014 |
|
0111 Oktober 2014 |
|
0112 Oktober 2014 |
|
0113 Oktober 2014 |
|
0114 Oktober 2014 |
|
0115 Oktober 2014 |
|
0116 Oktober 2014 |
|
0117 Oktober 2014 |
|
0118 Oktober 2014 |
|
0119 Oktober 2014 |
|
0120 Oktober 2014 |
|
0121 Oktober 2014 |
|
0122 Oktober 2014 |
|
0123 Oktober 2014 |
|
0124 Oktober 2014 |
|
DE LIEBHERR 994 staat er nog steeds maar zal niet veel later verkocht worden aan de Nederlandse aannemer van sloopwerken HEIN HEUN. | |