Frankrijk  -  Peyrolles groeve Durance Granulats
   
  In het zuiden van Frankrijk exploreert DURANCE GRANULATS een groeve met een grootte van 78 ha waar jaarlijks 1 miljoen ton zand en grind word gewonnen.
De winning geschied sinds 2012 met een walking dragline, een RUSTON-BUCYRUS 480W .

Deze machine word samen met nog een tweede dragline door RHEINBRAUN AG in 1964 in opdracht gegeven bij RUSTON BUCYRUS in Engeland Daar worden ze gebouwd en in onderdelen naar Duitsland getransporteerd, hier worden ze beiden samengebouwd in de Bruinkool dagbouwmijn Frenchen en in 1966 in bedrijf gesteld.
In de bruinkool dagbouwmijn worden de draglines ingezet op plaatsen waar de schoepenwielmachines niet konden komen en voor het verwijderen van de bovengrond.
In 1984 is de dagbouwmijn Frenchen uitgeput en worden de draglines gedemonteerd en in onderdelen getransporteerd naar de dagbouwmijn Bergheim, als ook deze mijn is uitgeput word dragline 591 gesloopt en dragline 590 verkocht aan de aannemer Nowotnik die hem in 2004 demonteerd en weer opbouwd in de bruinkool dagbouwmijn Lautsitz nabij de Poolse grens.
Daar word hij ingezet tot 2012, waarna hij wederom verkocht dit keer aan het Franse DURANCE GRANULATS, die hem voor de vierde keer verplaatst dit keer naar het zuiden van Frankrijk, de zand en grind groeve in Peyrolles, hier word hij opgebouwd en gedoopt met de naam CLOE.
   
0005
   
0006
   
0010





















































September 2013
   
0011
































September 2013
   
0012


























September 2013
   
0013




























September 2013
   
  Enkele cijfers :

De groeve

- Oppervlakte 78 HA
- Winnen per jaar van ca 1.000.000 M3 zand en grind
- Dikte bovenlaag 1 2 meter
- Diepte winning met de dragline 30 meter
- Lengte transportband naar de klasseerinstallatie 2 km

De Dragline

- RUSTON BUCYRUS 480W machine no.30312 Rheinbraun no. 590
- Gewicht 750 ton
- Bakinhoud 11,5 M3
- Capaciteit 800 ton / uur
- Gieklengte 65 meter
- Max graafdiepte 42 meter
- Max snelheid 390 meter / uur
- Werkspanning 6000 volt vermogen 1600 KVA

Transport dragline

- Transport en samenbouw van 2 april t/m 26 september 2012
- 86 transporten vanuit Duitsland


Helaas was de dragline bij mijn eerste bezoek in 2013 defect, dat gaf echter wel de mogelijkheid de machine van binnen en buiten uitgebreid te bekijken.
   
0014
























September 2013
   
0015























































September 2013
   
0016







































September 2013
   
0017































September 2013
   
0018



























September 2013
   
0019




















































September 2013
   
0020





































September 2013
   
0021
























































September 2013
   
0022





































September 2013
   
0023









































September 2013
   
0024





















































September 2013
   
0025












































September 2013
   
0026












































September 2013
   
0027























































September 2013
   
0028






















































September 2013
   
0029
























































September 2013
   
0030








































September 2013
   
0031




















































September 2013
   
0032




















































September 2013
   
0033

















September 2013
   
0034



















































September 2013
 
0035





















































September 2013
   
0036





















































September 2013
   
0037




































September 2013
   
0038













































September 2013
   
0039



































September 2013
   
0040









































September 2013
   
0041


















































September 2013
   
0045






























September 2013
   
0046




























September 2013
   
0047
























































September 2013
   
0048






















September 2013
   
0049





























September 2013
   
  Deze LIEBHERR 994 werd tot 2012 ingezet voor de winning  echter men zocht naar een economisch en milieu vriendelijkere wijze van winning en een mogelijkheid om tot een diepte van 30 meter te winnen, deze oplossing werd gevonden in de elektrische walking dragline CLOE,
De LIEBHERR staat te koop maar nu CLOE defect is word hij weer opgestart.
   
0050





























September 2013
   
0051




























September 2013
   
0052

































September 2013
   
0053



































September 2013
   
0054

































September 2013
   
0055

































September 2013
   
0056





















































September 2013
   
0057









































September 2013
   
0058






























September 2013
   
0059



































September 2013
   
0060

























































September 2013
   
0061








































September 2013
   
0062










































September 2013
   
0063










































September 2013
 
0064












































September 2013
   
0065













































September 2013
   
0066





































September 2013
   
0067








































September 2013
   
0068






















































September 2013
   
0069





























September 2013
   
0070





































September 2013
   
0071









































September 2013
   
0073




































September 2013
   
0074



































September 2013
   
0075
























September 2013
   
0076





































September 2013
   
   
   
0080




































Oktober 2014
   
  In 2014 reis ik nogmaals af naar het zuiden van Frankrijk en nu is de CLOE in vol bedrijf.
   
0081




































Oktober 2014
   
0082


























































Oktober 2014
   
0083































Oktober 2014
   
0084





























































Oktober 2014
   
0085


























































Oktober 2014
   
0086



























































Oktober 2014
   
0087



























































Oktober 2014
   
0088





































Oktober 2014
   
0089




























































Oktober 2014
   
0090
















































Oktober 2014
   
0091





































Oktober 2014
   
0092





































Oktober 2014
   
0093






































Oktober 2014
   
0094




























Oktober 2014
   
0095
































Oktober 2014
   
0096


































Oktober 2014
   
0097



































Oktober 2014
   
0098




































Oktober 2014
   
0099































Oktober 2014
   
0100

































Oktober 2014
   
0101

































Oktober 2014
   
0102



























Oktober 2014
   
0103




























Oktober 2014
   
0104








































Oktober 2014
   
0105



























































Oktober 2014
   
0106




























































Oktober 2014
   
0107
























































Oktober 2014
   
0108




























































Oktober 2014
   
0109





























Oktober 2014
   
0110





































Oktober 2014
   
0111






























Oktober 2014
   
0112

































Oktober 2014
   
0113



























































Oktober 2014
   
0114


























































Oktober 2014
   
0115


































Oktober 2014
   
0116













































Oktober 2014
   
0117




























































Oktober 2014
   
0118






























































Oktober 2014
   
0119






























































Oktober 2014
   
0120





























Oktober 2014
   
0121

































Oktober 2014
   
0122









































Oktober 2014
   
0123


























Oktober 2014
   
0124

























Oktober 2014
  DE LIEBHERR 994 staat er nog steeds maar zal niet veel later verkocht worden aan de Nederlandse aannemer van sloopwerken HEIN HEUN.